Test sprawdzający wiadomości z działu "Dziedzictwo starożytności" dla klasy V szkoły podstawowej. Hasła programowe zawarte w teście: formy rządów w państwach starożytnych, sztuka teatralna w starożytności i współcześnie, wpływy architektury starożytnej, nauka starożytna i współczesna, z dziejów pisma, obecność języka greckiego i łacińskiego we współczesnym życiu, rola sportu w starożytności i współcześnie.Opracowała Aneta Błaszczyk - nauczyciel historii w Publicznej Szkole Podstawowej w Starym Dzierzgoniu.
Imię , nazwisko. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. kl. V
1. Wyjaśnij pojęcie republika.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2. Połącz pojęcia z ich
objaśnieniami.
KOTURN - święta ku czci boga Dionizosa w starożytnej Grecji
KOMEDIA - obuwie o podwyższonej podeszwie
DIONIZJE - utwór o charakterze wesołym, żartobliwym
TRAGEDIA - utwór o charakterze poważnym i wzniosłym
3. Uzupełnij tekst wykorzystując podane wyrazy : ciało, umysł, wojownicy, cechy fizyczne i psychiczne, człowiek.
Starożytni Grecy zwracali uwagę na uprawianie sportu, gdyż dbali o harmonijny rozwój
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. Uważali, że ważny jest nie tylko bystry . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . , ale
i sprawne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Sport traktowano również jako dobre przygotowanie dla
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. Jego uprawianie rozwijało bowiem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . i . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4. Podkreśl dyscypliny sportowe uprawiane przez starożytnych Greków.
Kolarstwo, bieg, zapasy, piłka nożna, wioślarstwo, rzut dyskiem, koszykówka , skok
w dal, walka na pięści , rzut oszczepem.
5. Scharakteryzuj przedstawienia teatralne w starożytnych Atenach ( jakie sztuki wystawiano , kto mógł być aktorem i jaki był jego ubiór , gdzie wystawiano przedstawienia ).
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
6. Współczesna sztuka teatralna wywodzi się z:
- uroczystości ku czci bogów egipskich Amona i Izydy
- obrzędów ku czci boga Dionizosa w starożytnej Grecji
7. Podaj 3 style architektoniczne starożytnej Grecji.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
8. Co to jest demokracja?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
9. Jakich znasz filozofów greckich?
- . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . - . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . - . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
10. Połącz podane pojęcia z ich znaczeniem.
ADWOKAT zbiór praw
APELACJA oskarżyciel publiczny
PROKURATOR obrońca w sądzie
KODEKS odwołanie się od wyroku do sądu wyższego stopnia
11. W jakich dziedzinach życia w średniowieczu posługiwano się łaciną?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
12. Co budowali starożytni
Rzymianie?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
13. Podaj 4 wynalazki wywodzące się z Chin.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
14. Co wiesz o armii rzymskiej?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
15. Podaj datę pierwszych odnotowanych igrzysk olimpijskich.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
16. Uzupełnij :
EGIPT – forma rządów : - kto sprawował władzę:
GRECJA-forma rządów : - kto sprawował władzę:
RZYM – forma rządów : - kto sprawował władzę :
17. Dokończ zdanie :
Podstawą alfabetu polskiego jest. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Autorem testu jest Aneta Błaszczyk, nauczyciel religii i historii w Publicznej Szkole Podstawowej w Starym Dzierzgoniu